Videbæk AR

Videbæk ’n’ run

Videbæk er altid garant for nye, overraskende elementer i et klassisk AR-set- up, og Helle Bendixens mor er lige så meget garant for god mad, overnatning, og lidt godt at tage med hjem igen. Derfor var der ikke meget betænkningstid da Helle spurgte om jeg ville med. Bente var heldigvis også klar, så efter det obligatoriske ’hvad fanden laver vi har’ moment da vi stod op 03.30, stod vi klar til start kl. 06.00 lørdag morgen.

Prologen var et o-løb i mørke rundt i idrætscentret, hvor jeg fik mærket en post som ’fundet’ uden at vi havde fundet den, så det kostede lige et genbesøg af 4 poster inden vi fandt den manglende post og kunne løbe færdig. Herefter blev vi sendt på min hadedisciplin nummer 1: Bike’n’run – her med den ekstra komplikation at vi skulle have alle cykler med, men kun måtte cykle på én. De andre to fik stripset pedalarmen fast, og med truslen om 20 minutters sit-down straf hvis stripsen var væk ved check var vi meget opmærksomme på ikke at bryde ’låsen’. Men det var svært at få flow med de ekstra cykler, så da vi endelig nåede CP3 og fik afstripset den sidste cykel fik vi også at vide at vi var sidste hold. Lidt en øv-besked, men så var der jo også noget at arbejde for.

Vi nåede frem til TA1, hvor de næste ’n’run aktiviteter ventede: Raft’n’run og kano’n’run. Her havde vi rigtig god gavn af efterårets kanotræning – det var markant lettere at ro når vi nu vidste hvad der skulle til.

Herefter blev vi sendt ud på GPS/foto-MTB- O, som måske var lige mange rundture nok i Vorgod – men ellers kunne jeg rigtig godt lide elementet med kortudsnit, som man skulle identificere hvor var, og så finde derhen.

Vi sluttede sløjfen tilbage i TA1, hvor de næste 2 poster hen mod TA2 også blev angivet som GPS koordinater. De blev hurtigt fundet, og vi løb ind i Jyllands park-zoo på orienteringsløb. Twistet var her, at vi fik angivet hvilket dyr, vi skulle finde, og så fik man
ved post angivet næste dyr så man ikke kom til at tage posterne i forkert rækkefølge. Vi taler en meget lille zoo, så bortset fra at vi lige skulle regne ud at husaraber ikke er hus-araber men husar-aber kom vi hurtigt igennem og cyklede mod TA3, hvor den virkelige
orienteringsudfordring ventede i Havnstrup brunkulslejer. Det var svær orientering, specielt fordi MTB-sporet ikke var med på kortet, så vi skulle holde tungen lige i munden og kompasset sprødt. Det gjorde vi, og jeg tror også vi fik hentet nogle hold her.

Herfra gik det tilbage mod Videbæk og mål, hvor der lige var en sidste sløjfe. Cut-off var 17.45, så vi troede fejlagtigt at det var en lille sløjfe. Det var så 4 kort, 19 poster inklusive klatring og skydning, så de 2 timer vi havde til denne sløjfe rakte ikke helt.

Vi var trætte, så det gik ikke så hurtigt, og derudover fik vi ikke tænkt bykortet over Videbæk ind tidligt nok, så det kostede lidt ekstra tid at hente de 2 poster. Det betød at vi kun nåede at klatre 2 gange og ikke 3, samt at der var 2 poster vi måtte springe over.

Målgang var 17.48, så måske kunne vi have nået en ekstra klatring, men ikke nok til for alvor at gøre en forskel i placeringen.(Tror vi nok – vi var kun 2 damehold, så Fit4run nakkede os planmæssigt, men hvordan placeringen i mixrækken ender vides ikke i skrivende stund)

Tak til mor Bodil for mad og husly, tak til Henrik Juhl for endnu et velplanlagt løb i det jyske, og tak til Helle og Bente på fremragende selskab undervejs.